Dni w październiku zrobiły się wyraźnie krótsze, a pod koniec miesiąca przestawimy zegary na czas zimowy, przez co wrażenie krótkiego dnia będziemy mieć jeszcze większe.

A to przecież światło jest czynnikiem regulującym nasze rytmy okołodobowe i nastrój. 

Nasi przodkowie spędzali większość dnia pod gołym niebem, ciesząc się światłem dziennym od wschodu słońca do zachodu.

Tymczasem współczesny człowiek spędza przeciętnie 87% swojego czasu w budynkach!  🏠 😱

Pomyślmy tylko: w pomieszczeniu z oświetleniem sufitowym światło ma zwykle kilkadziesiąt luksów, podczas gdy światło dzienne to zazwyczaj od 1000 luksów (przy zachmurzonym niebie) aż do 100 tysięcy luksów (w pełnym słońcu).

Jednocześnie widzimy na niespotykaną dotąd skalę wzrost zaburzeń nastroju, depresji, niepokoju, nerwicy, lęków i problemów ze snem.

Zwalamy na chemię w jedzeniu, siedzący styl życia albo na stresy dnia codziennego i wszystko się zgadza – te czynniki z pewnością mają ogromne znaczenie, ale oprócz tego jest jeszcze jeden czynniki potężnie wpływający na naszą biologię czyli… światło! 💡

Być może się zdziwisz, ale… nasz dobry sen w nocy zaczyna się rano!

Modnym tematem jest teraz melatonina, ale to tylko jeden z klocków układanki.

Bo najważniejszym (!) regulatorem rytmu okołodobowego i dobrego samopoczucia jest silna ekspozycja na światło dzienne. ☀️

Kilka ciekawostek na temat wpływu światła na zdrowie:

  1. Rytmy dobowe regulowane są światłem.
  2. Gdy mamy za dnia silną ekspozycję na światło dzienne, to w nocy lepiej śpimy i mamy pogodniejszy, bardziej optymistyczny nastrój.
  3. Już kilka tysięcy luksów dziennego światła wchłanianych gałkami ocznymi przez 30-60 minut redukuje depresyjne nastroje.
  4. Ekspozycja na światło dzienne po zachodzie słońca czyli „sztuczny dzień” (LED, elektronika) zaburza naturalne rytmy dobowe.
  5. Zaburzone rytmy dobowe sprzyjają nadwadze, obniżonej odporności, chorobom układu sercowo-naczyniowego i nowotworom.

Czy wiesz, że nawet nasza mikroflora jelitowa działa w rytmie okołodobowym? Nieuregulowane rytmy dobowe dlatego właśnie sprzyjają zaburzeniom mikrobiomu (dysbiozie).

Przebywanie w świetle dziennym jest jak przyjmowanie odżywczej dawki witamin. 😍

Szczególnie o tej porze roku zadbaj o jak największą ekspozycję na światło dzienne w ciągu dnia, przynajmniej przez godzinę dziennie.

Co można zrobić?

✅ Idź na spacer.
✅ Wybierz się po zakupy piechotą zamiast samochodem.
✅ Parkuj samochód dalej i przejdź się ten kawałek dla zdrowotności. 🙂
✅ Kiedy coś robisz (pracujesz na komputerze, jesz posiłek), to siadaj zawsze jak najbliżej okna.

A jeśli masz chwilkę, to gorąco polecam przeczytać mój artykuł, gdzie opisałam aż 15 naturalnych sposobów na nerwy, stres, lęki i bezsenność.

P.S. Już wkrótce webinar na temat zdrowego snu – dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć jak i ile trzeba spać by się wyspać. 😴