Nie ma co owijać w bawełnę: chłodna pora roku domaga się ciepłej zupy! Bo nie tylko dopisuje nam wtedy apetyt zdecydowanie większy niż w upalne dni, ale i zwyczajnie organizm woła o coś ciepłego, aromatycznego, gęstego i mokrego. Dzisiaj zatem przepis idealny na tę chłodną porę roku: szybka i zdrowa, a do tego w wykonaniu bardzo prosta zupa krem z brokuła.

Podbije z pewnością wasze serca (i kubki smakowe, ma się rozumieć też)! 🙂

Dlaczego warto jeść zupy? Są dwa rodzaje dań, które – gdy tylko zostaną przygotowane zgodnie z zasadami sztuki zdrowego gotowania – można bezapelacyjnie zaliczyć do najzdrowszych dań na świecie: zupy i sałatki.

Są to uniwersalne dania, które można jadać w zasadzie o każdej porze roku, zarówno na ciepło (bo sałatki na ciepło również istnieją) jak i na zimno (bo zupy na zimno również istnieją, np. chłodnik). Na śniadanie, obiad i kolację. Dla dużych i małych. 🙂

Oczywiście zupy i sałatki będą zdrowe tylko pod warunkiem, że zostaną odpowiednio przyrządzone, ponieważ nawet najzdrowsze danie można bardzo łatwo zepsuć  – np. zupę często zagęszcza się ciężką zasmażką (tłuszcz i biała mąka zasmażone razem), dodaje się “dla smaku” jakieś nowoczesne chemiczne (na bazie glutaminianu sodu) kostki rosołowe (bez których nasze babcie świetnie się przecież obywały!) i na końcu zabiela się toną śmietany albo białą mąką.

Ja już dzisiaj tak zup nie gotuję, dzisiaj moje zupy są sycące ale lekkie, a przede wszystkim gęste odżywczo co oznacza, że nie zawierają pustych kalorii.

A zupy po prostu kocham! Nie wyobrażam sobie sezonu jesienno-zimowego bez zup.

Są one zdrowe z różnych powodów, a jednym z nich jest ten, że woda w której gotowały się warzywa zostaje spożyta razem z owymi warzywami, podczas gdy dobroczynne składniki z warzyw przechodzą do wody.

Najzdrowsze zupy to oczywiście te najprostsze, ugotowane po prostu na bazie warzyw i przypraw,  przygotowane bez zbędnych “polepszaczy” w postaci kupnych kostek rosołowych (lub ich płynnego odpowiednika w postaci przyprawy do zup w płynie) opartych na oleju palmowym oraz wypełnione dodatkiem glutaminianu sodu.

Zdrową zupę poznać po tym, że została przyrządzona bez nadmiaru soli, tłuszczu czy cukru.

Dobra domowa zupa obroni się sama! A smaku nadają jej naturalne warzywa i przyprawy, a nie sztuczne substancje lub izolaty. 🙂

Na temat zup mogłabym pisać poematy, jestem ich zagorzałą fanką. Zupy mają ogrom zalet!

Zupy są niezastąpione gdy mamy zamiar na przykład schudnąć i w przyjemny sposób (bez odczuwania głodu) pozbyć się zbędnych kilogramów.

Niewątpliwie gorąca i gęsta zupa potrafi jednak przede wszystkim fantastycznie sycić i rozgrzewać. A zarówno jedno jak i drugie niezwykle cenimy gdy nadchodzą jesienno-zimowe chłody.

Wszystkie te warunki spełnia moja ulubiona zupa krem z brokuła. Do tego jest ekspresowa w wykonaniu.

Jeśli masz w lodówce wszystkie składniki – nie wahaj się już dłużej, bo po podjęciu decyzji o jej gotowaniu już po pół godzinie będzie można zasiąść do stołu delektując się miseczką gorącej i niezwykle pysznej zupy krem z brokuła.

Z czego naszego osobistego zaangażowania czasowego nie ma więcej jak kwadrans, bo dalej zupa “robi się sama” (również i za to zupy kocham!).

No dobra, dasz już ten przepis?  Dam! 🙂

Oto mój ulubiony przepis na niezwykle smakowitą choć prostą zupę krem z brokuła, do której dodaję sporo podbijających smak warzyw (cebula, czosnek, suszona włoszczyzna) oraz używam ziemniaków jako składnika zagęszczającego.

Tak, ziemniaki są zdrowe, na pewno zdrowsze niż zasmażka z tłuszczu i białej mąki. Zasmażka to już przeżytek i zdrowotna nędza – mówmy jak jest. 🙂

Składniki (na 4-6 porcji):

  • 1 główka brokuła ok. 500 g umyta, podzielona na różyczki
  • 1 duży ząbek czosnku, obrany
  • 1 duża cebula (u mnie czerwona), obrana, pokrojona na ćwiartki
  • 3-4 ziemniaki średniej wielkości, obrane, pokrojone w kostkę
  • 1 marchewka (opcjonalnie)

Przyprawy:

Do dekoracji (wybierz dowolnie 1 -2 składniki):

  • pestki dyni uprażone na suchej patelni (tak jak u mnie – zobacz jak uprażyć pestki dyni)
  • inne pestki i nasiona (czarnuszka – zobacz jej niesamowite właściwości, a także słonecznik, siemię, sezam itp.)
  • płatki migdałowe
  • orzeszki piniowe
  • odrobina startego parmezanu lub kostki fety
  • różyczki brokuła (podgotowane, wyciągnięte z zupy przed zmiksowaniem)
  • kiełki brokuła (lub inne dowolne świeże kiełki – zrób sama kiełki w słoiku)
  • kleks z jogurtu naturalnego lub śmietany (według preferencji: roślinne lub zwierzęce)
  • grzanki pełnoziarniste (tradycyjne lub bezglutenowe)
  • ciecierzyca prażona
  • cokolwiek innego – co podpowie wam fantazja 🙂

 

Wykonanie zupy jest bardzo proste: warzywa oraz przyprawy wkładamy do garnka, dodajemy 1-1,5 litra wody (nie za dużo, tylko tyle by przykryć warzywa) i gotujemy razem ok. 15-20 minut (lub do miękkości warzyw).

Wyjmujemy na koniec gotowania listek laurowy i wyławiamy ziele angielskie po czym dokładnie miksujemy zupę blenderem typu żyrafa na gęsty krem.

Próbujemy i ewentualnie doprawiamy jeszcze po swojemu na koniec (sól, pieprz, tamari, płatki drożdżowe). Nakładamy do miseczek, dekorujemy wierzch czym nam się podoba i… podajemy do stołu.

 

 

Zupa krem z brokuła jest tak sycąca, że może śmiało stanowić nawet samodzielny posiłek, rewelacyjnie smakuje podana z domowym chlebkiem z kaszy (przepis tutaj: https://akademiawitalnosci.pl/bomba-magnezowa-czyli-domowy-chleb-z-kaszy-latwy-zdrowy-i-bezglutenowy/), przy czym najlepiej kromki wrzucić na chwilkę do tostera lub piekarnika, a następnie takie leciutko opieczone natrzeć ząbkiem czosnku.

Pycha!

Smacznego! 🙂

P.S. Zobacz też koniecznie 10 powodów, dla których warto jeść brokuły: https://akademiawitalnosci.pl/brokul-10-powodow-aby-go-jesc/

Potrzebujesz więcej zdrowych inspiracji kulinarnych?

Na prośbę czytelników – oto kolejny, poszerzony, znacznie obszerniejszy od pierwszego, zbiór moich ulubionych zdrowych przepisów, sprawdzonych przeze mnie i stosowanych w moim codziennym żywieniu (soki, szejki, sałatki, zupy, warzywne dania na ciepło, desery bez cukru, lody, sosy i dressingi itd.) wraz z małymi sekretami mojej kuchni.

Moje zdrowe przepisy nie zawierają białej mąki, białego cukru, nadmiaru soli i nadmiernej ilości dodanego tłuszczu i cukrów prostych tam gdzie to zbyteczne.

Nie zawierają mleka krowiego ani pszenicy (tam gdzie to możliwe stosuję ziarna bezglutenowe lub niskoglutenowe).

Potrawy nadają się dla całej rodziny, w tym również dla dzieci w wieku szkolnym. Oparte są  w dużej mierze na filozofii diety nutritariańskiej (czerpania maksimum korzyści zdrowotnych z każdej spożywanej kalorii).

Ponieważ sama jestem mamą pracującą i nie mam czasu na długie przebywanie w kuchni, wszystkie moje przepisy kulinarne są niezmiernie szybkie i łatwe do wykonania, czas wykonania (czasowego osobistego zaangażowania w kuchenne prace) większości z nich nie przekracza kwadransa.

Opracowanie „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” w formie e-booka (książki elektronicznej) zawiera 99 przepisów podzielonych na 10 rozdziałów.

Oto co się w nich znajduje:

– Moja spiżarnia

– Śniadania

– Sałatki

– Zupy

– Dania na ciepło

– Sosy i dressingi

– Dodatki i przekąski

– Świeżo wyciskane soki

– Koktajle (smoothies)

– Desery i lody

 Smacznego!  🙂

Cena opracowania to 27,00 zł.

dotpay

Jak zapłacić za opracowanie? Można zrobić to na 4 sposoby:

1. Zamówienia na e-booka można składać klikając tutaj [klik] – po włożeniu produktu do koszyka dostępne formy płatności to przelew bankowy lub płatność online (kartą, przelewem elektronicznym) albo za pobraniem (płatne przy odbiorze) jeśli wraz z e-bookiem nabywasz również produkty fizyczne.

2. NAJSZYBCIEJ: Zapłać szybko i bez wypełniania długich formularzy online poprzez bezpieczną platformę płatniczą Dotpay – szybkim przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą klikając tutaj (wpisz proszę w okienku ID sprzedawcy 33105, wpisz kwotę 27,00 zł oraz opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”, plik z materiałami zostanie wysłany na adres e-mail wpisany przez Ciebie podczas dokonywania płatności. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

3. ALBO: Zapłać klasycznym przelewem na konto autorki: Marlena Bhandari

50102055581111151408300033 wpisując w tytule przelewu nazwę pliku „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej” oraz (koniecznie!) Twój adres mailowy na jaki mam Ci wysłać plik. Dostęp do pliku zostanie wysłany na Twój adres e-mail w ciągu 24 godzin po zaksięgowaniu wpłaty.

4. ALBO: Zapłać PayPalem, wysyłając należność ze swojego konta PayPal na adres mailowy kontakt[małpa]AkademiaWitalnosci.pl, kwota transakcji 27,00 zł,  opis transakcji „99 przepisów Kuchni Szybkiej i Zdrowej”.

Opracowanie niniejsze w formie pliku elektronicznego (e-booka) w formacie PDF zostanie wysłane na Twój adres mailowy. Jeśli chcesz możesz wydrukować treść pliku na swojej drukarce – bowiem plik elektroniczny nie jest wysyłany w formie papierowej.

Ważne! Jeśli masz adres e-mail w domenie yahoo, to podaj proszę adres do wysyłki pliku w jakiejkolwiek innej domenie, ponieważ yahoo często nie dostarcza wiadomości z załącznikami i wracają one do mnie z powrotem jako niedostarczone!